Институциите в България дообогатиха информацията си за дуалното обучение в още една европейска държава

След направените изменения и допълненията на Закона за професионалното образование и обучение юли 2014 г., професионална квалификация може да се придобива и като обучение чрез работа (дуално обучение). Поредицата от международни събития за представяне на системите на дуално обучение във Великобритания, Германия, Швейцария, а сега и Австрия ще подпомогне отговорните институции при предстоящото въвеждане на дуалното обучение в България.
Дуалната система за обучение в Австрия бе представена на oрганизирано от КНСБ информационно събитие, проведено на 24.04.2015 г. в гр. София. Г-жа Едит Куги от Камарата на труда, Австрия, представи трите модела на дуалната система за обучение в Австрия.
Първият модел на дуално професионално обучение в Австрия е познатият класически модел – практическо обучение в предприятие и теоретично обучение в професионално училище, след задължителното образование до IX клас. Младежите в Австрия избират обучение по една професия от 200 професии от сферата на икономиката и на услугите, и предприятието, в което е обявено работно място за обучение по тази професия. Желаещите да се обучават подават заявление в професионалното училище. Сключва се тристранен договор за обучение между обучаемия, училището и едно или няколко предприятия. 20% от времето за обучение e в училището, където се осъществява теоретично обучение по професията и по предмети от обща подготовка и 80% от времето за обучение e в предприятието. В зависимост от изучаваната професия обучението е с продължителност от две до четири години, съгласно стандартите.
Вторият модел (UBA) е професионално обучение извън предприятието. Когато младежите не могат да си осигурят работно място в предприятието, има алтернативна форма на дуално обучение извън предприятието, с което от 2009 г. държавата гарантира професионално обучение за младежи до 18 годишна възраст. Това дуално обучение има два подмодела:
Първият подмодел (UBA1) позволява цялото обучение да се проведе на едно място за обучение извън предприятието, заедно с фази на практика в предприятието и в случай на нужда, със съдействието на работниците за обучение в предприятието. Практическо обучение приключва с намиране на място за обучение в предприятие, или с редовен изпит за практическо обучение. Посещението на професионално училище е задължително. Участниците получават помощи за покриване на битовите им разходи в размер на 294 евро за първата и втората година и 679,5 евро за третата година.
Моделът за професионално обучение извън предприятието, за курс за обучение с договор на обучение за целия период на обучение, предвижда професионално ориентиране и консултиране в четири групи: въведение и клиринг/изясняване/; професионално ориентиране и определяне на цели, подготвителна фаза за професионално обучение и допълнителни модули. Практиката в предприятието запознава младежите с работните процеси в предприятието и с редовните условия на работа и/или ги пренасочат към съответното  предприятие за практика. При провеждане на професионално обучение на места за обучение извън предприятието, напр. за групите обучавани по металотехника и машиностроене се предвижда специализирана практика в предприятието с продължителност от 4 до 12 седмици през първата година и от 12 до 16 седмици през втората и третата година в едно или няколко предприятия, където обучението не е разделено от процесите на производство.
При втория подмодел (UBA2) обучението се провежда със съдействието на предприятието с практика и на базата на договори за обучение, при което те не обхващат целия период на обучение. Професионално обучение извън предприятието, за курс за обучение с договор на обучение по-къс от времето за обучение, предоставя на младежите практика в предприятие за не повече от 12 седмици и след това ги пренасочва към друго предприятие. Този подмодел има три градивни елементи: обучението в предприятието за практика, което се предхожда от специален тренинг за кандидатстване в предприятието с подготовка за интервю в предприятието за практика; посещение на професионално училище и обучение в образователна институция, което трябва да е минимум 20% от общото време на обучение. Последната сфера предоставя на младежите помощни уроци при дефицити в професионалното училище, както и специализиращи квалификации.
Третият модел е интегративното професионално обучение за хора в неравностойно положение, които не могат да намерят място за обучение. Това обучение е с удължено време на обучение или обучението предоставя квалификации по част от професията, които да позволяват навлизането на трудовия пазар, в случай че не е възможно да се завърши професионалното обучение. Интегративното професионално обучение е придружено от асистенция за професионално обучение, чиято задача е придружаването и подпомагането на младежите по време на обучението и/или в училището.
В информационното събитие взеха участие представителите на държавните институции: НАПОО, МТСП, АЗ, както и на национално представителните организации на работодателите: БСК, АИКБ, БТПП, КРИБ и на работниците: КНСБ и КТ „Подкрепа“.