Предстояща пресконференция: Новите услуги на НАПОО, достъпни онлайн

Утре, на 3 юли 2015 г. от 10:00 ч. в хотел Анел, гр. София, НАПОО ще проведе заключителна пресконференция във връзка с изпълнението на своя проект „Надграждане на информационната система (ИС) на НАПОО и осигуряване на оперативна съвместимост с цел ускоряване и оптимизиране на процесите по обслужване на гражданите и бизнеса“. Проектът се изпълнява по Оперативна програма „Административен капацитет“, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд, а общата му стойност е 358 238 лв.

Междувременно, вчера, 1 юли, пред представители на различни институции и организации, имащи отношение към системата на професионалното образование и обучение в България, НАПОО представи резултатите от проекта, а именно новите онлайн услуги, достъпни чрез обновената Интернет страницата на НАПОО.

Най-голям интерес имаше към възможността за проверка на документите за професионална квалификация на лицата, обучавали се в центровете за професионално обучение (ЦПО). Броят на издадените документи от ЦПО през 2014 г. е 70 620 (съответно 18 510 свидетелства за професионална квалификация за цяла и 52 110 удостоверения за професионално обучение). Досега голям брой работодатели, представители на институции, обучени лица подаваха заявления в НАПОО с очакване за потвърждение на легитимността на сертификата.

На събитието беше демонстрирано как онези работодатели, които желаят да насочат своите служители към курсове за повишаване на квалификацията или за преодоляване на дефицитите в знанията и уменията на персонала си в съответствие с промените на пазара на труда, а също и гражданите, желаещи да придобият професионална квалификация, могат бързо и лесно да намерят ЦПО в тяхното населено място, който предлага обучение по избраната професия.

Броят на лицензираните центрове за професионално обучение на възрастни (лица над 16 г.) на територията на цялата страна е около 960. Тази мрежа от лицензирани ЦПО допринася за разширяване на достъпа на гражданите до продължаващо професионално обучение в контекста на ученето през целия живот. През сайта на НАПОО могат да се генерират и различни статистически справки за броя на обучените лица по професионални направления и административни области.

Изключително полезно е интегрирането на информационната система на НАПОО с тази на Агенция по заетостта за всички над 500 на брой ЦПО, които предоставят обучения с ваучери. В резултат на обвързването на информационните системи на НАПОО и Агенция по заетостта (АЗ), ръководителите на ЦПО ще въвеждат задължителната информация за всеки провеждащ се курс (графици за обучение, списък на обучените лица, бази, преподаватели и др.) еднократно в базата данни на едната институция, като информацията ще се експортира и към другата институция. Например годишната информация за дейността за 2014 г. на 15% от организираните от ЦПО курсове е импортирана от докладите на ЦПО, внесени в Агенция по заетостта.

След представянето на резултатите от проекта, гостите имаха възможност да изразят своето мнение. Красимир Спиров, ръководител на ЦПО, който често използва системата, изрази своята искрена подкрепа за нейното развитие. Орлин Кузов, ръководител на ИКТ звеното в МОН също я оцени положително и препоръча ползвателите да бъдат добре инструктирани, за да се поддържа високото качество на информация в нея. Людмила Цекова , н-к отдел ИКТ в АЗ обясни на останалите гости техническия процес на интеграция между двете системи и очакваните ползи за всяка от страните. Юлия Симеонова от КНСБ пък обясни колко важно е за самочувствието на работещите да имат възможност да демонстрират придобитите от тях сертификати. Дискусията завърши Даниела Симидчиева от БСК, казвайки, че благодарение на тази система и регистъра на сертификатите, вече сме една стъпка по близо до идеята работодателите да разполагат с ресурси, където могат да проверят образователния и квалификационен статут на служителите и кандидатите за работа.

За отбелязване е факта, че Информационната система не е надградена чрез използването на скъпи готови за употреба комерсиални софтуерни продукти и лицензии, формиращи голяма част от стойността на други подобни проекти. Това не е първото надграждане на системата, която продължава да бъде отворена за бъдещо развитие и разширение. С нея се осъществява комуникация и обмен на данни с други структури, което е съществена стъпка към електронното правителство.

Повече информация за проекта може да намерите тук.

СНИМКИ:

ОПАК Снимка 1

ОПАК Снимка 2