Тематичен семинар, организиран от екипа на Европейската мрежа за трансфер на кредити в ПОО (ECVET)

В периода 12 – 14 февруари 2014 г. се проведе тематичен семинар, организиран от екипа на Европейската мрежа за трансфер на кредити в ПОО (ECVET) по заявка на Групата на ползвателите на ECVET. Семинарът е първи от серия семинари на тема «Резултати от ученето – 2014», планирани в рамките на бюджета на ЕК за 2014 г. Целта на серията семинари е да предостави форум за обмен на информация между страните-членки за ползата, областите на приложение и проблемите при използването на концепцията за резултати от ученето в европейските квалификационни системи. Предвидени са три семинара по темата, като първият от тях се фокусира върху РУ в контекста на разработване на политиките за ПОО, а всеки следващ семинар ще се фокусира върху определени области на приложение на РУ в реализацията на конкретни мерки и инструменти в ЕС и на национално ниво.

В двата дни на семинара бяха представени примери от опита на Полша, Португалия, Германия и Холандия. База данни за добри практики може да бъде намерена на адрес: www.ecvet-toolkit.eu

На ниво политики за ПОО най-силно значение или влияние на подхода за РУ беше идентифициран по отношение на следните политики (в низходящ ред на оценките):

• Пригодност за заетост на индивидите като дългосрочна политика на ПТ, която поставя предизвикателства пред определянето и използването на РУ като средство за програмиране на квалификациите;
• Нуждите на работодателите от работна сила с определени квалификационни характеристики и политиките, разработвани в тази връзка, които обикновено имат краткосрочен характер и по отношение на идентифицирането на РУ;
• Личностно развитие на индивидите – РУ имат отношение към по-добро описание на профилите на квалификациите, на пътищата за тяхното придобиване, особено по отношение на валидиране на РУ от неформално и самостоятелно учене, но и като инструментариум, подпомагащ професионалното ориентиране, кариерното планиране, развитие и управление на кариерата и УЦЖ;
• Социално включване като елемент от политиките на ПТ и особено по отношение на групите в неравностойно положение – общо влияние за личностно развитие и при разработване и прилагане на специфични мерки за тази целева група
• Натиск върху общото образоване особено в контекста на развитие на преносими компетенции в смисъла на УЦЖ и засилване на проходимостта между отделните образователни подсистеми, както и създаване на гъвкавост в и между тях.

На оперативно ниво най-силно значение на подхода за РУ беше идентифициран в контекста на съдържание и присъждане на квалификации, като критичните елементи в този процес са:

• Оценяване на РУ
• Подобряване на нормативната уредба
• Разработване на единна терминология за РУ в контекста на европейските инструменти за коопериране.

В резултат от серията семинари се очаква да бъде подготвен пакет предложения към ЕК за подготовка и предоставяне на структурирана подкрепа по общите проблеми на прилагането на концепцията за РУ.